Wijsheid in kinderboeken
“Kunt u me vertellen welke kant ik op moet?“ vroeg de ondernemer. “Dat hangt er van af waar je heen wilt. Als je niet weet waar je heen wilt, maakt de richting niet zoveel uit”, zei de adviseur. Dit gesprekje is rechtstreeks afgeleid uit het kinderboek Alice in Wonderland in een gesprek tussen Alice en de kat. Mijn ervaring is dat ondernemers vaak richting zoeken. En ook dat in kinderboeken veel wijsheid te vinden is.
Welke richting?
Sommige ondernemers kunnen geen richting kiezen. Wat is het product, de niche of de markt waar ze het beste in zijn? Waar ze iets kunnen leveren waarmee ze hun eigen plek in de markt kunnen veroveren? Lastige vragen. Dan zie je dat er soms wordt gekozen voor ‘zo veel mogelijk’. In alle sloten tegelijk willen lopen. Vaak werkt dat niet. En als je precies weet wat je wilt, waar je goed in bent en de boel op de rit hebt is het van levensbelang dat je in de gaten houdt of je nog op koers ligt naar de eeuwig verschuivende horizon.
Meten
Dus moet je gaan meten. Meten is weten. En als je het niet kan meten, kun je het niet verbeteren. Aldus Lord Kelvin (Brits natuurkundige en wordt gezien als één van de belangrijkste natuurwetenschappers van de 19e eeuw). Dus meten we de omzet, de winst, de liquiditeit, et cetera. En net in dat laatste woordje et cetera zit vaak het probleem. We proberen immers de werkelijkheid af te zetten tegenover de verwachte toekomst. Lees begroting. Wat je dan in de praktijk ziet, zijn periodieke, lijvige rapportages met allerlei metertjes en kengetallen afgezet tegenover verwachting. En dan zijn er vaak voldoende indicatoren die op wel groen staan. Maar stel jezelf de vraag of dit de juiste zijn.
Maximaal 5 KPI’s
KPI staat (in het Nederlands) voor Kritieke Performance Indicator. KRITIEKE. Dus de allerbelangrijkste. Heeft u er nu meer dan 5 waar u naar kijkt, dan durf ik de stelling aan dat de focus ontbreekt. Meer dan 5 KPI’s zijn geen KPI’s, maar PI. Performance Indicatoren, niet de verzameling van dé kritieke!
Ondersteunende indicatoren, prima, maar geen kritieke. Bedenk wat de meest belangrijke zijn, en welke daarvan worden afgeleid. Ja: Omzet. Ja: Winst, dus kosten t.o.v. omzet. Ja: Cash flow. En bedenk vervolgens welke indicatoren bijdragen tot omzet en winst. Want geen marge, geen missie. Geen gezonde cashflow is ook geen missie. Probeer voor uw onderneming maximaal 5 KPI’s te ontwikkelen die zoveel mogelijk weergeven hoe het echt met uw bedrijf gaat. De wereld om ons heen is complex, dus alles vangen in een paar indicatoren is niet mogelijk.
En dat is soms best moeilijk. Dan helpen vreemde ogen. Externe hulp met verstand. De tegeltjeswijsheid klopt wat mij betreft: meten is weten, gissen is missen en gokken is dokken.
KPI’s bij sturen in zwaar weer
Bij sturen in financieel zwaar weer verschuift het gewicht van deze KPI’s soms. Omzet, Kosten en in het bijzonder cash flow c.q. liquiditeit zijn belangrijker dan ooit. Welke radertjes kun je gunstiger in beweging brengen is de grote vraag? Dus weet hoe uw onderneming er NU voor staat zodat u aan de slag kunt met die radertjes die er NU toe doen. Vorderingen sneller binnenhalen, betalingen uitstellen, niet liquide activa contant maken, of, zoals met een crediteurenakkoord of de WHOA, verminderen.
Krijg opnieuw focus. Bepaal wat in deze omstandigheden het belangrijkste is. En ga aan de slag. Raak niet verlamd door teveel focus op de analyse. Actie is nodig bij sturen in zwaar weer. Gá ondernemen en zoek – waar nodig – steun om uw situatie in kaart te brengen en u te ondersteunen de boel weer op de rit te krijgen.
Geef een reactie