Achtergrond
Onderstaande gegevens zijn geselecteerd uit een gerechtelijke uitspraak door de Rechtbank Midden-Nederland van 14 mei 2021 (RBMNE:2021:2294). We hebben de onderliggende documenten zelf niet kunnen inzien maar zijn uitgegaan van de gepubliceerde gerechtelijke stukken.
Een onderneming deponeerde op 17 maart 2021 een zogenaamde WHOA startverklaring. Dit met de bedoeling haar schulden te saneren.
Volgens een crediteur voldeed de onderneming niet (meer) aan een overeengekomen betalingsregeling. Door de betreffende crediteur werd daarom een faillissementsaanvraag gedaan. De stukken daarvan kwamen op 13 april 2021 binnen bij de griffie van de rechtbank.
WHOA-procedure
WHOA staat voor Wet Homologatie Onderhands Akkoord. De WHOA is een per 1 januari 2021 geïntroduceerde wettelijke methodiek om de schulden te saneren. Wanneer niet alle schuldeisers akkoord zijn met het aangeboden onderhands akkoord kan de rechter, onder bepaalde voorwaarden, het crediteurenakkoord toch bindend verklaren (homologeren). De WHOA heeft een aantal interessante mogelijkheden. Waaronder een bescherming tegen incassomaatregelen en zelfs een pauze in een faillissementsaanvraag. De WHOA is echter wel gebonden aan een aantal strikte voorwaarden. Wanneer niet wordt voldaan aan die voorwaarden wordt de WHOA-procedure afgebroken. Er is in de WHOA geen beroepsmogelijkheid, noch een tweede kans. Het is dus essentieel om goed voorbereid en vakkundig het WHOA-traject in te gaan. Zie ook andere voorbeelden via de pagina WHOA-uitspraken.
Betrouwbare informatie
Als eerste moet de rechter kijken of de organisatie, die de WHOA aanvraagt, voldoet aan de WHOA voorwaarden. Voorwaarden zijn ondermeer dat de organisatie nu nog haar lopende verplichtingen kan voldoen maar in een status dreigt te komen waar dat niet meer het geval is. We praten dus over dreigende insolventie (niet meer in staat te betalen). Of financieel zwaar weer. Maar ook wat de waardes van de organisatie zijn zonder akkoord (liquidatiewaarde) en met akkoord (reorganisatiewaarde).
Daarnaast zal gedurende het WHOA traject een goede en betrouwbare communicatie moeten zijn tussen de organisatie en haar crediteuren. Deze communicatie kan ook plaats vinden via een zogenaamde herstructureringsdeskundige. Deze communicatie gaat ondermeer over de huidige financiële status, het betalingsaanbod en hoe dat gefinancierd en betaald wordt.
Alleen al om deze zaken is het essentieel dat er tijdig betrouwbare informatie is en wordt aangeleverd.
Gammele liquiditeitsbegroting
Op 7 mei 2021 komt de organisatie, na verzoek van de rechter, met een liquiditeitsbegroting. Daarin staat een verwachte maandelijkse omzet van tussen de € 50.000 en € 80.000. In de zitting van 30 april 2021 verklaarde de organisatie echter tot nu toe tussen de € 30.000 en € 40.000 omzet te hebben gerealiseerd. Ook werd in die zitting door de organisatie aangegeven dat er na de zomer een flinke omzetverbetering werd verwacht. Deze omzetstijging staat echter niet in de liquiditeitsbegroting. Wel was er vanaf november 2021 in de liquiditeitsbegroting een flinke omzetsprong. Voor die omzetsprong was echter geen verklaring gegeven. Al met al een rammelende liquiditeitsbegroting.
Lopende verplichtingen
De organisatie verklaart dat ze in maart en april 2021 niet aan haar lopende belastingverplichtingen heeft kunnen voldoen. Maar dat ze dat wel zou kunnen doen vanaf mei 2021. De aangeleverde liquiditeitsbegroting laat echter zien dat dit niet kan. En dat daarnaast in de liquiditeitsbegroting geen rekening is gehouden met de reorganisatie uitgaven in mei en maanden daarop volgend. Het kunnen voldoen aan de lopende verplichtingen is echter wel een voorwaarde voor het starten van een WHOA procedure.
Overige informatieverstrekking
Om toch grip proberen te krijgen op de aangeleverde cijfers is door de rechtbank gekeken naar de andere aangeleverde financiële stukken. De laatste gedeponeerde en ingediende jaarrekening was over 2018. De toegezegde jaarrekening over 2019 werd niet ingediend. Wel was er een begrote balans voor 2021 opgemaakt, daar stond een verwacht jaarresultaat in van € 120.000. In andere stukken werd een verwacht jaarresultaat aangegeven van € 210.455. Terwijl de liquiditeitsbegroting een 2021 resultaat verwachte van € 27.000. In 2020 bedroeg het jaarresultaat € 21.266. Een flinke resultaatsverbetering maar zonder redelijke verklaring.
Daarnaast waren de kosten van de omzet in 2020 € 160.633. Voor 2021 waren deze, zonder verklaring daarvoor, begroot op € 0.
Herstructureringsdeskundige
De organisatie had om de benoeming van een herstructureringsdeskundige gevraagd. Op zich een logische vraag in een WHOA-traject. De herstructureringsdeskundige heeft een aantal taken in het WHOA-traject maar dat is niet het op niveau krijgen van de administratie en informatievoorziening. Terwijl daar bij deze organisatie duidelijk wat aan schort. Daarnaast kan een herstructureringsdeskundige alleen goed zijn werk doen wanneer hij betrouwbare informatie ter beschikking heeft. En dat is niet het geval.
Wat ook opvallend was, was dat de faillissementsaanvraag werd gedaan wegens een openstaande post van € 5.000,–. De extra kosten van een herstructureringsdeskundige bedragen normaal meer dan die € 5.000. En één van de voorwaarden van het homologeren van het onderhandse akkoord is dat de rekening van de herstructureringsdeskundige betaald moet zijn of de betaling is zeker gesteld.
Afwijzing en advies
De rechtbank heeft dan ook, wegens het ontbreken van betrouwbare financiële gegevens, de aanvraag voor een herstructureringsdeskundige afgewezen en daarmee het WHOA-traject gestopt. De faillissementsprocedure zal worden voortgezet.
Bovenstaande gegevens uit de gerechtelijke stukken laat duidelijk zien dat de informatievoorziening in de betreffende organisatie niet op orde was. Zo kan je niet een herstructurering of WHOA traject in, maar mogelijk is het zelfs één van de oorzaken van de slechte financiële situatie. En bij een faillissement kan het niet deponeren van jaarrekeningen zelfs een grond vormen voor een bestuurdersaansprakelijkheidsclaim. Ons advies is dan ook om in elke organisatie en situatie voldoende aandacht te geven aan de administratie en het informatieproces. Wanneer moet worden overgegaan naar een financiële herstructurering is een goede voorbereiding essentieel. Onze Financieel Insolventie Specialisten kunnen daarbij elke organisatie van dienst zijn.
Geef een reactie