Ondernemers met een wat ouder familiebedrijf wanen zich vaak onaantastbaar, ook al staan alle signalen op rood. Het is al zo lang goed gegaan dus zal het de komende generaties ook nog wel duren, is vaak de gedachte.
Alles verandert
Helaas is die onbewuste ontkenning van een serieus gevaar een misvatting. Van oudsher is men gewend geraakt aan relaties die langdurig waren, met een bijna persoonlijke zorg voor elkaar. Dat is voor een deel verleden tijd. De bedrijfsomgeving is in de afgelopen decennia zakelijker en daarmee potentieel vijandiger en beweeglijker geworden. Leveranciers en klanten zijn scherper op de kasstromen gaan sturen. Huisbanken hanteren voor de ondernemingen vaak onpersoonlijk ‘botte’ criteria. Dit vanuit centrale hoofdkantoren, maar ook wetgeving, om kredietruimtes direct in te perken als het wat minder gaat. Het komt meer dan eens voor dat ondernemers daarin teleurgesteld raken. Soms is dat terecht, soms ook niet. Dat heeft meerdere oorzaken.
Lange termijn oriëntatie
Door de lange termijn oriëntatie van de meeste familiebedrijven neigen DGA ’s er nogal eens toe te traag te reageren op heftige bewegingen in de markt. Tegen de tijd dat er dan hard ingegrepen moet worden zijn er al veel kansen voor een goede afloop voorbijgegaan.
Het afstand nemen van een product/marktcombinatie dat al vele jaren eerder is ingezet, is tevens lastig. Ook al is de verdiencapaciteit ervan inmiddels tot een dieptepunt gedaald. Het voelt als verraad aan de vorige generaties.
Ingrijpen ligt gevoelig
Daarnaast liggen harde ingrepen in het personeelsbestand bij familiebedrijven gevoelig. Er is doorgaans een trouwe schare aan loyale medewerkers die in de loop der jaren lief en leed hebben gedeeld met meerdere generaties eigenaren. Die ontsla je niet zomaar. Ook niet als ze duurder dan gemiddeld in de markt zijn. Zeker niet als de gemiddelde leeftijd hoger ligt dan het gemiddelde, wat vaak het geval is in dit soort bedrijven.
Voor een DGA is het soms ook erg moeilijk om in een situatie van urgente financiële problemen in te grijpen door een gevoel van schaamte. Op de eerste plaats naar personeel, klanten en collega’s. Maar een bericht dat het slecht gaat wordt naar de familie gevoeld als een brevet van onvermogen. Een falen in het rentmeesterschap dat moeilijk kan worden gedeeld.
Meer probleemoorzaken bij familiebedrijf
Bovenstaande factoren vormen slechts een deel van de oorzaken. Slechte resultaten zijn er vrijwel nooit zomaar opeens. Vaak is het een opeenstapeling van menselijke fouten, verkeerde beslissingen, laagconjunctuur en natuurlijk ook botte pech. Iets wat je doorgaans al langer aan ziet komen. Tenminste, als je het wilt zien. Niet zelden ligt er een oorzaak in een onzorgvuldig uitgevoerde opvolging. Regelmatig in combinatie met, al dan niet latente, conflicten in de ondernemende familie.
Revival coach familiebedrijf
Voor dit soort bedrijven zijn louter technische (lees: financiële, fiscale en organisatorische) oplossingen of noodverbanden niet voldoende. De psychologische en menselijke invalshoek die rekening houdt met de specifieke dynamiek van het familiebedrijf is even belangrijk voor een goede voortzetting of doorstart. Typisch werk voor een revival coach met zakelijke kennis en ervaring in het familiebedrijf.
Geef een reactie