Crediteurenakkoord
Een crediteurenakkoord is een overeenkomst tussen een schuldenaar en één of meerdere schuldeisers. In die overeenkomst wordt een regeling getroffen met betrekking tot de openstaande schuld(en). Zo kan bijvoorbeeld een betalingspercentage worden aangeboden tegen kwijting van de gehele schuld (finale kwijting). Omdat de betreffende overeenkomst vormvrij is kan alles worden afgesproken. Zoals bijvoorbeeld betaling in één keer, betaling in termijnen of betaling tegen aandelen.
Een crediteurenakkoord wordt ook wel onderhandsakkoord, minnelijk akkoord of buitengerechtelijk akkoord genoemd.
Voordelen crediteurenakkoord
- Er zijn geen wettelijke vereisten (vormvrij);
- Er kan maatwerk worden verricht;
- Het is laagdrempelig (iedere organisatie kan dit opstarten);
- Het traject is vaak goedkoper dan een WHOA of ander gerechtelijk traject;
- Een dergelijk akkoord is minder ingewikkeld dan een WHOA-traject. Dat is duidelijk zichtbaar op onze pagina WHOA-uitspraken;
- De opbrengst voor een crediteur is bijna altijd hoger dan bij een faillissement;
- Het kan snel worden opgestart en afgewikkeld.
Nadelen crediteurenakkoord
- Omdat het vormvrij is bestaat de kans dat het minder structureel wordt opgezet;
- Wanneer één crediteur dwarsligt kan die een crediteurenakkoord tegenhouden;
- De organisatie kan zo’n proces zelf opzetten en begeleiden, hetgeen minder vertrouwen kan uitstralen;
- Het mist een aantal voordelen van het WHOA traject, zoals de afkoelingsperiode, het kunnen ingrijpen in bepaalde contractposities en het kunnen afdwingen van deelname.
Ga snel naar:
Insolving kan helpen
Marktonderzoek heeft uitgewezen dat een crediteur gemiddeld een crediteurenakkoord aanbod vanuit een gespecialiseerd (insolventie) bedrijf het meest serieus vindt overkomen. Daarna vanuit de algemeen directeur, dan hun accountant en dan, met een vergelijkbare score, de financieel directeur en hun advocaat.
Als Insolving kunnen we helpen bij:
- Het samenstellen van de juiste groepen crediteuren;
- Het samenstellen van een haalbaar en redelijk aanbod;
- Het beschikbaar krijgen van de voor het aanbod benodigde financiële middelen;
- Het verzamelen en presenteren van de juiste ondersteunende informatie;
- Het begeleiden van de gesprekken om tot een akkoord te komen;
- Het verzenden van het aanbod;
- Het vastleggen van de akkoorden.
Attentiepunten crediteurenakkoord
Hoewel het crediteurenakkoord vormvrij is, zijn er wel een aantal zaken welke nuttig zijn om rekening mee te houden (good practises). Geadviseerd wordt om de volgende zaken mee te nemen bij het aanbieden van een dergelijk akkoord:
- Recente en volledige gegevens van de schuld- en vermogenspositie en de toekomstverwachtingen;
- Een correcte indeling in groepen van vergelijkbare schuldeisers (zoals crediteuren met een vorm van zekerheid en concurrente crediteuren anderzijds);
- Een werkelijk maximaal haalbaar aanbod (moet geen speelruimte meer inzitten) per groep van crediteuren;
- Algemeen gebruik is de preferente schuldeisers (zoals de Belastingdienst en het UWV) het dubbele percentage aan te bieden ten opzichte van de concurrente schuldeisers. Bij de Belastingdienst hebben ze daar richtlijnen voor vastgesteld in de zogenaamde ‘leidraad invordering’. In 2021 hebben we echter al een aantal voorbeelden gezien waar daarbij vanaf werd geweken met een lager geaccepteerd aanbod. Ook zijn er als corona maatregel diverse gunstige mogelijkheden rondom belastingschulden;
- Laten zien wat de consequentie is (bijvoorbeeld faillissement) van het afwijzen van het aanbod;
- De inspanningen van de schuldenaar om zijn schuldeisers een zo hoog mogelijke vergoeding te geven;
- Financiering van het crediteuren akkoord;
- Goede informatie tijdens de afwikkeling van het minnelijk akkoord;
- Begeleiding door een onafhankelijk deskundige vergroot het vertrouwen bij de crediteuren en daarmee de haalbaarheid.
Dwangdeelname bij een crediteurenakkoord?
In uitzonderingssituaties was het mogelijk om via de rechter een dwangdeelname van het crediteurenakkoord af te dwingen. De Hoge Raad adviseerde aan de lagere rechters hier erg terughoudend mee te zijn. Sinds de introductie van de WHOA per 1 januari 2021 wordt verwacht dat de dwangdeelname buiten de WHOA en het faillissement niet meer wordt gehonoreerd.
Wet Homologatie Onderhands Akkoord (WHOA)
Het doel van de WHOA, terugdringen van de schulden, is vaak hetzelfde als bij een crediteuren akkoord. De procedure en de regels verschillen echter behoorlijk. In een separate pagina lichten we de WHOA verder toe. Als een crediteurenakkoord procedure geheel of gedeeltelijk mislukt, kan deze in aangepaste vorm nog eens worden geprobeerd via de WHOA. Bij een mislukte WHOA procedure kan er echter niet meer in beroep worden gegaan.
Een WHOA procedure heeft voor- en nadelen. Het grootste nadeel zijn de hogere kosten van een WHOA procedure. Het voordeel van een WHOA traject is ondermeer dat de rechter tegenstemmers kan dwingen toch mee te doen met het akkoord. Daarnaast kan de WHOA een tijdelijke bescherming bieden voor incasso acties en kunnen ook contracten geforceerd worden aangepast.
Crediteurenakkoord of faillissement?
Voor de schuldeisers lijkt een gemiddeld aanbod in een crediteuren akkoord vaak enorm teleurstellend. Ten opzichte van hun oorspronkelijke vordering is dat te begrijpen. Maar als je de mogelijke uitkering afzet tegen de cijfers van het CBS uit 2007 dan is het voor het merendeel van de schuldeisers te hopen dat het crediteurenakkoord slaagt. Vanuit de faillissementen tussen de 1996 en 2004 bleek dat:
- De Belastingdienst en het UWV gemiddeld 10% van hun vorderingen ontvingen;
- Preferente schuldeisers 6%;
- Overige crediteuren 3%.
Betalingsregeling versus crediteurenakkoord
Een betalingsregeling is een soort crediteuren akkoord. Een betalingsregeling kan op maat worden getroffen maar ook via een bepaalde procedure. Denk bijvoorbeeld aan een betalingsregeling met de Belastingdienst. Soms met een standaardprocedure en termijnen of op basis van maatwerkafspraken. Indien gewenst kunnen we u daar ook mee helpen. Het beheersbaar houden van schuldposities is namelijk onze kernactiviteit.
Minnelijke schuldregeling
Het begrip minnelijke schuldregeling komt voort uit werking van de Wet Gemeentelijke Schuldhulpverlening (WGS). De gemeente helpt particulieren en ondernemers (alleen natuurlijke personen) met hun schuldenproblematiek. Dat kan via een schuldbemiddeling of schuldsanering.
Wanneer het niet lukt om vrijwillig een minnelijke schuldregeling met de crediteuren te treffen, worden deze partijen vaak doorverwezen naar de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen (WSNP). Via de WGS en WSNP zijn dwangmiddelen (dwangakkoord, voorlopige voorziening of moratorium) mogelijk. Insolving is niet actief bezig met de WGS en WSNP.
Crediteurenakkoord en verder
Een succesvol verlopen crediteurenakkoord traject is een belangrijke score. Maar het is niet te verwachten dat u er dan bent. Uw organisatie moet verder gezond worden gemaakt. Daar moeten vaak nog aanvullende maatregelen voor worden getroffen. Onze specialisten kunnen u daarmee helpen.