Belastingschulden
Belastingschulden spelen bijna altijd een belangrijke rol bij financieel zwaar weer. Niet alleen omdat de fiscus vaak één van de grootste schuldeisers is. Maar ook omdat schuldsanering een fiscaal effect heeft. En ‘last but not least’ heeft de Belastingdienst een hoge prioriteit in de schuldrangorde, zijn er regels over uitkeringspercentages, beschikt de Belastingdienst over machtige incassowapens en dient er gewerkt te worden volgens ‘de regels’.
Ga snel naar:
Belastingschulden: Betalingsonmacht melden
Wanneer een organisatie dreigt haar belastingschulden niet meer te kunnen betalen is het wijs om zo snel mogelijk betalingsonmacht te melden bij de Belastingdienst, het UWV en bij het van toepassing zijnde pensioenfonds. Ook als verwacht wordt dat deze insolventie slechts tijdelijk zal zijn. Wanneer dat niet wordt gedaan dan kan de ondernemer of elke bestuurder hoofdelijk aansprakelijk worden gesteld voor de niet betaalde belastingschulden en niet afgedragen pensioenpremies. Let op: wanneer de organisatie weer een (deel)betaling doet, vervalt de melding van betalingsonmacht. U dient het dan in voorkomende gevallen weer opnieuw te melden.
Regels betalingsonmacht
Deze betalingsonmacht melding houdt niet in dat u uw aangiftes niet hoeft te doen. Die moeten gewoon tijdig en volledig worden ingeleverd.
Hier een link naar het formulier dat u als bestuurder van een onderneming, stichting of vereniging kunt gebruiken voor melding van de verwachte fiscale betalingsproblemen.
Na de bevestiging van de Belastingdienst van uw betalingsonmacht valt u direct onder de invorderingswet. De invorderingswet kan bestuurders hoofdelijk en in privé aansprakelijk stellen als de betaling uiteindelijk niet heeft plaatsgevonden.
Als er een verzoek wordt gedaan voor bijzonder uitstel van betaling in verband met de coronacrisis geldt dat ook als melding van betalingsonmacht. Ons fiscaaladvies is echter om beide te doen. Baat het niet dan schaadt het niet.
Betalingsonmacht bij het UWV
Wanneer uw betalingsonmacht is gebaseerd op een verzoek aan de rechter, kan het UWV een deel van uw loonbetaling overnemen. Een dergelijk gerechtelijk verzoek bestaat bijvoorbeeld bij een surseance van betaling, schuldsanering of faillissement. Waarschijnlijk geldt dit niet standaard bij een WHOA procedure. Maar mocht aantoonbaar zijn dat het loon echt niet kan worden betaald, dan is het wijs om contact op te nemen met het UWV.
Basis coronamaatregel uitstel van betaling
Indien er door de coronacrisis, betalingsproblemen van uw belastingschulden waren kon u bijzonder uitstel van betaling aanvragen. Deze aanvraagmogelijkheid was er tot 1 oktober 2021. Die termijn is opgerekt tot 1 april 2022. Indien deze regeling voor uw organisatie werd goedgekeurd dan geldt een algemene betalingsregeling van 60 maandelijkse betalingen.
De terugbetalingstermijn start op 1 oktober 2022. Maar op verzoek kan de Belastingdienst deze termijn aanpassen.
Bij overtreding van de afspraken kan het corona-uitstel door de Belastingdienst worden ingetrokken.
De invorderingsrente is tot 1 juli 2022 0,1%, vanaf 1 juli 2022 1%, vanaf 1 januari 2%, vanaf 1 juli 2023 3% en vanaf 1 januari 2024 4%.
Er kan eerder c.q. meer worden afgelost (scheelt invorderingsrente). Het is ook mogelijk om afwijkende (lees lagere) deelbetalingen bij de aanvang aan te vragen.
Voor gemeentelijke belastingen en waterschapsbelasting zijn er ook regelingen maar die verschillen per gemeente of waterschap.
Uitstel van betaling nieuwe belastingverplichtingen
Voor de belastingschulden na de termijn van de corona uitstelregeling (was tot 1 april 2022 aanvraagbaar) is het ook mogelijk separaat uitstel van de betaling aan te vragen. Dat heeft geen effect op de corona uitstelregeling. Het betreft de belastingschulden van na 1 april 2022 tot 1 oktober 2022.
Terugbetaling NOW
De NOW staat voor tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid. Voor de NOW zou het kunnen zijn dat u teveel NOW heeft gekregen. Bijvoorbeeld omdat uw omzet beter was dan gedacht. Of wegens werkelijke lagere salariskosten dan aangegeven in de aanvraag. Dat te hoge deel wordt per tranche (de NOW is in verschillende tranches, lees termijnen toegekend) teruggevorderd. U krijgt daarvoor een aanslag wat een betaaltermijn heeft van 6 weken. Er wordt geen rente berekend door het UWV. Gelukkig is het mogelijk daar uitstel van betaling voor te vragen van maximaal 1 jaar per tranche. Maar via maatwerk is die termijn op te rekken tot wel 7 jaar in individuele gevallen.
Terugbetaling TVL
Voor de regeling Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL) kan het ook voorkomen dat u teveel TVL heeft ontvangen. Deze te hoge TVL wordt teruggevorderd. Dit per openstelling (tranche of termijn). Door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) worden echter te hoge voorschotten van minder dan € 500,– kwijtgescholden. Wanneer u niet in één keer het bedrag kunt betalen is er uitstel mogelijk van 6, 12, 18 of 24 maanden. Er wordt geen rente berekend over het uitstaande bedrag. In overleg is er zelfs maatwerk mogelijk tot een regeling van maximaal 5 jaar. Reageert de ondernemer echter niet op de betaalverzoeken dan wordt er zonder een betalingsafspraak overgegaan op incassomaatregelen.
Coronacrisis versoepelingen vanaf 1 augustus 2022
De Belastingdienst heeft aangekondigd in de periode 1 augustus 2022 tot 1 oktober 2023 een soepele houding aan te nemen bij een saneringsakkoord. Denk daarbij aan een crediteurenakkoord of een WHOA procedure.
Versoepelingen coronamaatregelen 1 september 2022
Begin september 2022 is er nog een verdere versoepeling mogelijk gemaakt. Voor gezonde bedrijven met minstens € 10.000 corona belastingschuld en die kunnen aantonen niet binnen 5 jaar de belastingachterstand te kunnen aflossen maar wel in 7 jaar is er een verlenging mogelijk tot 7 jaar. Voor organisaties die niet gezond zijn of minder dan € 10.000 corona belastingschuld hebben is die mogelijkheid er niet.
Extra versoepelingen per 1 oktober 2022
Per 1 oktober 2022 is door het kabinet aan de Belastingdienst gevraagd waar nodig ‘de menselijke maat te houden’. Er zal meer maatwerk mogelijk zijn. Voor de kleinere bedrijven vervalt de eis dat men zekerheid moet geven voor terugbetaling van de belastingenschulden voordat men een betalingsregeling kan aanvragen. Voor grotere bedrijven wordt wel een zekerheid gevraagd zoals een bankgarantie of hypotheek. Daarnaast is het voor belastingschulden onder de € 20.000 niet altijd meer nodig om een verklaring van een deskundige aan te leveren dat de organisatie levensvatbaar is bijeen uitstelverzoek. Ook kan er per kwartaal worden terugbetaald in plaats van per maand. Tevens is een betaalpauze mogelijk van 6 maanden (eerder 3 maanden). In een aantal gevallen is zelfs een betalingsuitstel van 12 maanden of langer ook mogelijk. Ook kan uitstel van motorrijtuigenbelasting worden aangevraagd.
Invorderingswet 1990
De invorderingswet regelt de invordering (incassering) van rijks-, gemeentelijke- en waterschapbelastingen. Normaal is een belastingschuld invorderbaar als de vervaldag, plus eventueel toegestaan uitstel, is verlopen. Onder bepaalde omstandigheden kan de belastingschuld ook direct en ineens invorderbaar zijn. In dat geval dient er onmiddellijk te worden betaald, anders kunnen hoge kosten in rekening worden gebracht. De invorderingswet heeft geen effect op de hoogte van de basisbelastingschuld. Een belastingschuld kan eindigen door: betaling, kwijtschelding, vernietiging, oninbaar lijden of verjaring.
Invorderingsmiddelen Belastingdienst
De Belastingdienst heeft een reeks van instrumenten om de belastingen te innen. De belangrijkste c.q. opvallendste instrumenten zijn:
- Zonder gerechtelijke uitspraak heeft de fiscus het recht (executoriale titel) beslag te leggen, tot executoriale verkoop over te gaan of verhaal te halen;
- De Belastingdienst kan beslag leggen op zogenaamde ‘bodemzaken’. Dit betekent dat ook goederen die geen eigendom zijn van de belastingplichtige, onder dit beslag kunnen vallen. Dit staat bekend als bodemrecht of bodembeslag;
- De fiscus heeft altijd een voorrecht boven andere schuldeisers, zelfs die met een eigen voorrecht, zoals een pandrecht. Dat geldt ook in een faillissement;
- Bij een onderhands akkoord wordt normaal verwacht dat de fiscus minimaal het dubbele percentage krijgt als de concurrente crediteuren. Bij een WHOA-traject kan daar in sommige gevallen vanaf worden geweken. Ook is er tot 30 september 2023 tijdelijk meer souplesse door de Belastingdienst aangeboden;
- De fiscus mag een belastingschuldige gijzelen (in de gevangenis stoppen) of bij een derde, de zogenaamde aansprakelijkgestelde, incasseren.
Hoe kan Insolving u met belastingschulden helpen?
Bovenstaande geeft algemene informatie over wat u tegen kunt komen indien u problemen heeft met het betalen van uw belastingschulden. De fiscaliteit heeft nog meer regels en richtlijnen. Het voert te ver om die hier allemaal te behandelen.
Insolving werkt voor belastingschulden samen met de ervaren en kundige fiscalist, zijnde mr. Peter van Bussel. Hij heeft vanzelfsprekend goede kennis van de fiscale wetgeving maar is daarnaast erg bedreven in het in goed overleg oplossen van knelpunten in betalingsmogelijkheden van de belastingschulden. Voor onze eigen Insolving diensten, maar ook voor derden die alleen behoefte hebben aan deze relevante fiscale kennis, ervaring en vaardigheden.