Bedrijfsbeëindiging wegens tegenvallende vooruitzichten
Vaak wordt gedacht dat een ondernemer ten opzichte van een werknemer bakken met geld verdient. Natuurlijk zijn er positieve uitschieters. Die komen dan ook vaker in het nieuws. Maar veel ondernemers werken zich een slag in de rondte en houden daar slechts een beperkte of sterk wisselende vergoeding aan over.
Door de Coronacrisis, enorm hoge energieprijzen, personeelskrapte, historisch hoge inflatie, stijgende rente en meer komen momenteel steeds meer ondernemers in negatieve cijfers terecht. Moet je dan nog door willen gaan met je organisatie?
Kan je het bedrijf nog gezond maken, verkopen aan derden of over doen aan je kinderen? Maar met de recente tegenvallende cijfers en onzekere situatie op de markt is deze optie slechts voor een deel van de ondernemers mogelijk. De andere ondernemers denken mogelijk na over het sluiten van hun onderneming. Volgens recent onderzoek zelfs 1 op de 5. Een bedrijfsbeëindiging. Enige belangrijke zaken waar je dan tegenaan loopt worden hier behandeld.
Sluiting eenmanszaak of juridische eenheid
Als eerste is het van belang om te kijken of de onderneming wordt gedreven uit een juridische entiteit of als eenmanszaak. Een juridische entiteit is bijvoorbeeld een besloten vennootschap (BV). Voor een juridische entiteit zijn er meer mogelijkheden om de organisatie definitief af te wikkelen ten opzichte van een eenmanszaak. Speciaal als er meer schulden zijn dan baten.
Bij een eenmanszaak blijven de schulden aan de (ex)ondernemer hangen, ook als is de onderneming gesloten. Bij een vennootschap kan onder omstandigheden bereikt worden dat de schulden wegvallen, althans oninbaar worden, bij het opheffen van de vennootschap. Tenzij er redenen zijn om de schulden toch aan de aandeelhouder/ondernemer te koppelen. Dit is ondermeer het geval bij bestuurdersaansprakelijkheid.
Algemene zaken sluiten onderneming
Puntsgewijs een aantal aandachtspunten voor het sluiten van uw organisatie. Het in detail ingaan op deze onderdelen voert hier te ver en het is en blijft maatwerk. Wilt u daarbij hulp of heeft u specifieke vragen, neem gerust contact met ons op.
- Maak een sluitingsplan. Natuurlijk kost het maken van een plan tijd en dat terwijl u het al druk genoeg heeft. Maar planning levert u later geld en tijd op en vermindert de kans op fouten (en dus schade).
- Verkoop activa (bezittingen).
- Informeren personeel en relaties (tijdige en juiste communicatie kan veel irritatie en tegenwerking vermijden).
- Opzeggen contracten (huur, leveranciers, webhosting, verzekeringen en dergelijke).
- Ontslag medewerkers (ontslagvergunning UWV, opzegtermijn, transitievergoeding en meer). Ons advies is om daar tijdig een arbeidsrechtadvocaat voor in te schakelen. Als dat namelijk fout wordt gedaan kunnen de kosten daarvan flink oplopen.
- Schulden c.q. leningen aflossen of schuldenregeling treffen indien dat niet lukt (crediteurenakkoord, WHOA-traject, aanvraag surseance van betaling of faillissement).
- Bewaren administratie (minimaal 7 jaar).
- Uitschrijven Handelsregister (Kamer van Koophandel).
- Fiscale eindafrekening (BTW, inkomstenbelasting en/of vennootschapsbelasting, let o.a. op stakingsaftrek).
- Inkomsten toekomst (pensioen, Besluit bijstandsverlening zelfstandigen (Bbz), Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte zelfstandigen (IOAZ), interen vermogen of andere inkomstenbron).
Sluiten van een rechtspersoon
Wanneer de te sluiten organisatie in een rechtspersoon (BV, NV, vereniging, coöperatie, onderlinge waarborgmaatschappij, vereniging of stichting) zit is het mogelijk om de rechtspersoon te beëindigen. Dit kan gaan via het ontbinden van de rechtspersoon. Dit ontbinden kan ook via een zogenaamde turbo liquidatie.
Voor beiden zijn er bepaalde formaliteiten. Zo is er voor een ontbinding een formeel besluit nodig. Door wie (algemene aandeelhoudersvergadering, ledenvergadering of bestuur) is afhankelijk van de soort rechtspersoon. Maar ook kan een rechter de ontbinding verplichten. Dat laatste is echter niet de insteek van deze blog.
Ontbinding door vereffening
Nadat het ontbindingsbesluit is genomen wordt een vereffenaar benoemd. De taak van de vereffenaar is de lopende zaken en de boedel af te wikkelen. De boedel is het geheel van bezittingen en schulden van de organisatie. Wanneer het niet lukt om met de liquide gemaakte baten de schulden te voldoen moet er of een crediteurenakkoord komen, of zal er faillissement aangevraagd worden. Bij een faillissement neemt de curator de rol van de vereffenaar over.
Indien de vereffening lukt wordt aan het einde door de vereffenaar een rekening en verantwoording opgesteld. Wanneer daar een positief saldo uit blijk maakt de vereffenaar daarnaast een plan van verdeling. Al met al een formele en tijdrovende procedure.
Ontbinding door een turbo-liquidatie
Wanneer er geen baten of toekomstige baten meer zijn kan echter ook worden overgegaan tot een turbo-liquidatie. Het hele vereffenen kan door de turbo-liquidatie worden overgeslagen. De ontbinding kan direct worden ingeschreven bij het Handelsregister. Indien naderhand blijkt dat er toch baten (activa) zijn of komen kan een belanghebbende bezwaar maken en wordt de ontbinding weer teruggedraaid of wordt alsnog het faillissement aangevraagd en uitgesproken.
Normaal is een turboliquidatie sneller en goedkoper dan de procedure met een vereffenaar. Maar omdat er kans is op misbruik worden er meer voorwaarden gesteld aan de turboliquidatie.
Crediteurenakkoord of WHOA-procedure
Bij elke vorm van bedrijfsbeëindiging is er flinke kans dat er meer schulden zijn dan baten. Om die schulden af te stemmen met de aanwezige baten is het mogelijk om een schuldakkoord of een WHOA-procedure te starten. Met beide procedures wordt voor de werkelijke ontbinding geregeld dat de schulden en aanwezige baten in evenwicht zijn. Er blijven dan ook geen schulden meer over. Niet alleen prettig bij een eenmanszaak, maar ook bij een juridische entiteit.
Bedrijfsbeëindiging, ondersteuning geadviseerd
Als ondernemer moet je van vele markten thuis zijn. Maar veel kennis is gericht op het normale bedrijfsproces. Het afbouwen en/of sluiten van een organisatie is iets waar de meesten gelukkig nog nooit mee te maken hebben gehad. Ons advies is dan om tijdig ter zake kundige adviseurs in te roepen. Bijvoorbeeld rondom ontslag, crediteurenakkoord, WHOA, vennootschapsrecht en dergelijke.
Geef een reactie